000 349e2y3 683x1024 1

Kira-kira 200 rakyat Palestin maut dalam 24 jam, angka korban cecah 22,000 

000 349e2y3 683x1024 1

000 349e2y3

BAITULMUQADDIS: Israel mendakwa membunuh berpuluh-puluh pejuang Hamas di utara Gaza pada manakala pesawat dan kereta kebalnya meningkatkan serangan di selatan wilayah Palestin

Penduduk berkata, pertempuran hebat juga berlaku di kawasan tengah, malah, kereta kebal Israel membedil di bahagian kem pelarian Al-Bureij. 

Kementerian Kesihatan Gaza mendedahkan, kira-kira 207 rakyat Palestin terbunuh dan 338 cedera dalam tempoh 24 jam lalu.

Jelas kementerian itu, ini menjadikan jumlah kematian Palestin yang direkodkan kepada lebih 22,000 dalam hampir tiga bulan peperangan di kawasan yang dikuasai Hamas.

Pertempuran terbaharu berlaku selepas Israel mengumumkan rancangan untuk menarik balik lima briged tentera, menandakan fasa baharu dalam perang menentang Hamas di tengah-tengah kebimbangan global terhadap nasib penduduk Gaza.

Pengeboman Israel mengurangkan sebahagian besar wilayah itu dengan runtuhan bangunan dan 2.3 juta penduduknya dalam bencana kemanusiaan di mana ramai terlantar dan diancam oleh kebuluran akibat kekurangan bekalan makanan. 

Pegawai Israel berkata, serangan itu mempunyai beberapa bulan lagi untuk dijalankan.

Dalam taklimat harian, tentera Israel berkata, tenteranya menyasarkan militan di Gaza City di utara enklaf dan di lokasi yang tidak ditentukan di sepanjang pantai Mediterranean.

“Di kawasan Jabaliya, tentera membunuh berpuluh-puluh pejuang, antaranya mereka yang cuba memasang alat letupan dan yang lain mengendalikan dron serta mereka yang bersenjata dikenal pasti memandu ke arah pasukan itu,” kata tentera.

Kata tentera Israel, pihaknya juga merampas senjata dan membongkar pelancar roket di Khan Younis di selatan dan di sekolah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di Al-Bureij.

Tentera Israel turut memberitahu bahawa mereka melancarkan serbuan di Tebing Barat, membunuh empat pejuang bersenjata dengan menembak mereka dari sebuah rumah di perkampungan Azzun, Palestin.

Penduduk Gaza berkata, pesawat perang dan kereta kebal Israel meningkatkan pengeboman di kawasan timur dan utara Khan Younis di mana puluhan ribu penduduk Palestin yang terlantar mencari perlindungan selepas dipaksa meninggalkan rumah mereka di tempat lain di wilayah yang padat penduduk itu.-REUTERS

The post Kira-kira 200 rakyat Palestin maut dalam 24 jam, angka korban cecah 22,000  appeared first on Utusan Malaysia.