Bh3cleared o bhfield image listing featured v2. Var 1704253827

Japan Airlines diberi kebenaran mendarat sebelum berlanggar – Syarikat Penerbangan Jepun

TOKYO: Penyiasat Jepun yang menyiasat perlanggaran di Lapangan Terbang Haneda Tokyo, antara pesawat pengawal pantai dan Japan Airlines, hari ini berkata, menurut eksekutif syarikat penerbangan, jet penumpang itu sudah diberi kebenaran untuk mendarat.

Lima orang dalam pesawat pengawal pantai maut, tetapi kesemua 379 penumpang dan anak kapal melarikan diri untuk menyelamatkan diri ke bawah gelungsur kecemasan beberapa minit sebelum pesawat Japan Airlines terbakar, lewat Selasa.

Kapten pesawat pengawal pantai, yang telah membawa bantuan ke zon gempa Hari Tahun Baharu, adalah satu-satunya mangsa yang terselamat tetapi mengalami kecederaan serius.

Rakaman pada Selasa menunjukkan bola api meletus dan asap hitam tebal dari bawah pesawat itu sejurus selepas mendarat dan terhenti di bahagian depan selepas gear pendaratan hadapannya gagal.

Penumpang boleh dilihat menggelungsur ke bawah gelungsur kembung ketika api keluar dari bahagian belakang pesawat dalam video yang disiarkan ke platform media sosial X.

Ketika pesawat itu dipindahkan, berpuluh-puluh jentera bomba dengan lampu berkelip biru dan merah cuba memadamkan api tetapi keseluruhan pesawat itu tidak lama lagi marak dan mengambil masa lapan jam untuk akhirnya memadamkan api.

“Sebaik kami mendarat, itu adalah ‘bang’. Dan saya perasan api marak dari sebelah kanan,” seorang penumpang wanita di atas kapal memberitahu penyiar NHK.

“Ia semakin panas di dalam pesawat, dan saya fikir, sejujurnya, saya tidak akan bertahan.”

“Saya fikir kami mendarat seperti biasa. Tetapi kemudian saya menyedari bahawa saya menghidu asap. Saya melihat di luar dan ia sudah terbakar,” kata seorang wanita bersama anak kecil kepada NHK.

“Saya perlu melindungi anak perempuan saya. Itu sahaja dalam fikiran saya.” -AFP

© New Straits Times Press (M) Bhd